Vojtěch Mervart spojuje svět fotografie s hudebními koncerty. V jeho fotografiích je na první pohled zjevné, že dokáže jedinečně zachytit atmosféru koncertů i toho, co se děje za oponou. Mladý fotograf přiznává, že až se pandemická situace uklidní, má ambici zvěčnit velké hudební akce v cizině. V Česku už si vyzkoušel velké akce včetně kultovního festivalu Rock for People v Hradci Králové.
Jak jste se dostal k focení za oponou velkých koncertů?
Celé to začalo v prváku na střední škole na jaře 2017. Paulie Garand v té době vydal album Nirvana. Při té příležitosti v Praze uvedl nové album, kam jsem šel a poprosil ho o portrét. Přibližně o čtvrt roku později vyšla alba Yzomandiase a Niktenda z MILION+. Ve footshopu se konalo představení jejich alb, tam jsem vyfotil Robina Zoota a Niktenda. Hned v září 2017 následoval křest dvou alb z dílny MILION+ v RockCafé Praha. Byl to můj první koncert, který jsem měl možnost nafotit. Řekl bych, že tento křest byl pro mou tvorbu zásadní. Od té doby jsem měl totiž jasno v tom, co chci dělat.
Co vás nejvíc na focení velkých událostí baví?
Ze začátku samozřejmě to, že jsem mezi osobnostmi, které pro hodně lidí včetně mě znamenají mnoho. Sám tyto interprety poslouchám a mám rád jejich tvorbu. Z větší části fotím hlavně kapely a interprety, jejichž tvorba a přístup k práci se mi líbí. Důležitým faktorem je pro mě zpěvákův přístup k fotografovi. Když mi někdo dá jasně najevo, že nechce spolupracovat, tak dávám ruce pryč. Díky bohu jsem si to zažil jen jednou. Mám rád akci a miluju muziku, proto tohle dělám.
Koho z celebrit už jste fotil? Chovají se přívětivě, nebo občas dávají najevo jistou nadřazenost?
Celebrit, které už jsem měl možnost vyfotit je poměrně mnoho. K osobnostem, kterým jsem fotil i portréty a jiné fotky, ne jen koncert, patří například Viktor Sheen, Yzomandias, Niktendo, Robin Zoot, Jan Bendig společně s bráchou Marsellem, Hugo Toxxx nebo Ektor. Mnoho dalších mám pak na instagramovém profilu. Nikdy jsem neměl problém s tím, že by se vůči mně choval někdo povýšeně nebo nepříjemně. Kvůli mému nízkém věku nejsem někdy braný dostatečně vážně, ale časem se to jen lepší.
Jakou techniku používáte? Proč spolupracujete právě se značkou Canon?
V současné době fotím na Canon EOS 6D mark II a EOS 6D mark I. Mám pár pevných objektivů s parádní kresbou, ostrostí a světelností a jeden zoom teleobjektiv. Vlastním a fotím i na několik starých analogových foťáků. Spolupracovat s Canonem bylo mým snem. Nabídli mi vzájemnou spolupráci a testování jejich fotoaparátů. Tuto nabídku jsem přijal, protože už přes 5 let fotím na jejich fotoaparáty a jsem s nimi velmi spokojený.
Jaký je váš recept na skvělé fotky z velkých hudebních koncertů?
Recept jako takový asi nemám. Pár svých triků a vychytávek mám, ale ty bych si rád nechal pro sebe. Myslím si, že na „svůj recept“ si každý musí přijít sám. Jedinou mou radou je fotit, fotit a fotit.
Jak se liší atmosféra v zákulisí od toho, co se odehrává na pódiu?
U některých kapel panuje velká nervozita, u některých naopak obdivuhodný klid. Ve většině případů je to, ale tak že se kapela či interpret hodně těší a je to na nich opravdu poznat. Každopádně u všech je vidět ohromná energie a snaha hlavně v momentě, kdy vyběhnou na pódium.
Většina lidí si myslí, že focení koncertu je pohoda, ale málo kdo ví, že na velkých zahraničních koncertech dostane fotograf možnost nafotit jen tři písničky a pak musí pryč z podpódia nebo úplně odejít z akce.
Na co dát pozor, když se fotí v zákulisí? Jaký je rozdíl, když fotíte přípravu oproti nalíčeným celebritám při představení pro diváky?
Málo kdo to má rád, když je focený v zákulisí, kde má mít klid před koncertem. Snažím se foťákem nikoho nerušit. Někdo ale vyžaduje velké množství fotek, takže je důležité nafotit každého v nějaké zajímavé situaci. Při představení pak interpret fotografa ani kolikrát nezaregistruje.
Máte nějakou veselou příhodu z focení za oponou? Podělíte se o ni s námi?
Veselé příhody jsou celkově ty koncerty, na kterých se ocitnu a jsem tam rád. Právě teď si ale na žádnou konkrétní veselou situaci nevzpomínám. Popravdě se mi vždycky do kůže zaryjou hlavně nepříjemné situace.
Co plánujte do budoucna? Máte největší profesní sen ohledně focení koncertů a celebrit?
Určitě bych se chtěl zaměřit na zahraničí. Myslím tím vyrážet do zahraničí fotit lokální festivaly a koncerty. Bezpochyby bych se rád dostal do většího povědomí lidí ze scény, ale i obyčejných lidí, kteří shánějí fotografa na focení produktů pro svůj e-shop, rodinné focení nebo čehokoli jiného.
Do budoucna bych se chtěl trochu více zaměřit na komerci jako takovou.
Koncerty teď bohužel neuživí nikoho, když jsou zrušeny, kvůli šíření koronaviru. Rád bych do fotografování dal všechno a oboru se držel i přesto, že to teď bude ještě o něco těžší.
Koncerty teď bohužel neuživí nikoho, když jsou zrušeny, kvůli šíření koronaviru. Rád bych do fotografování dal všechno a oboru se držel i přesto, že to teď bude ještě o něco těžší.
Fotografie koncertů od Vojtěcha Mervarta si prohlédněte ZDE.
Vojtěch Mervart
Mladý český fotograf začal s focením ještě před střední školou v roce 2014. Letos úspěšně dokončil studium na střední škole v oboru fotografie. Věnuje se především portrétní a produktové fotografii.
Popisky fotografií
1. Křest alba Černobílej svět od Viktora Sheena na podzim roku 2019
2. Frontman kapely Itchy stojící nad diváky na festivalu Rockový slunovrat v Řevnicích
3. Niktendo v padajícím umělém sněhu při pražské zastávce Rehab Trip Tour
4. Ben Cristovao a jeho show v O2 Areně
5. Poslední koncert Mandrage ve Fóru Karlín společně se Sebastianem
6. Lindsey Stirling a její taneční a koncertní show
7. Matěj Homola z kapely Wohnout na doubleexposure fotografii ze Srazu českých autobohémů
8. Renne Dang na pražské zastávce Thái tour v létě 2020
9. Bring Me The Horizon při poslední písničce na festivalu Rock for People 2019
9. Bring Me The Horizon při poslední písničce na festivalu Rock for People 2019
10. Jediná nekoncertní fotografie – portrét Yzomandiase na představení alba Sbohem Roxano z roku 2018