fbpx
Home fotoaparáty Jak fotit makro. 7 tipů od profesionála

Jak fotit makro. 7 tipů od profesionála

Jak fotit makro. 7 tipů od profesionála

Alberto Ghizzi Panizza je jeden z nejvíce inovativních, talentovaných a jedinečných makrofotografů v Evropě. Tento Ital, který se makru věnuje již téměř dvacet let, je považován za mistra umění makrofotografie.

Alberto nedávno fotografoval vybavením značky Nikon na místě jménem Bilkyrkogården Kyrkö Mosse, „hřbitově“ automobilů poblíž čtvrti Ryd v Linköpingu ve Švédsku, a předvedl utajenou „rezavou krásu“. Podělil se s námi o sedm nejdůležitějších tipů pro makrofotografii.

makro-alberto-ghizzi-panizza-40mm_Water-Droplets / F22.cz

Hrajte si s hloubkou ostrosti

Porozumět hloubce ostrosti je jedna z prvních překážek v makrofotografii. Abyste dokázali řídit ostrost svých snímků a získali přesně ten správný záběr, musíte vědět, jak vzájemně spolupracují clona, ohnisková vzdálenost a zaostřování. V zásadě platí, že čím menší je fotografovaný objekt a čím větší je měřítko zobrazení, tím menší je hloubka ostrosti. Použití správné hloubky ostrosti vám pomůže zachytit jemné makrosnímky, ať už jde o květiny, hmyz nebo, jako v tomto případě, odhalení skryté krásy rzi.

Vše záleží na cloně

Nalezení správného vyvážení mezi ostrostí objektu a  rozostřeným pozadím s pěkným efektem bokeh je jedním z  nejzajímavějších a nejnáročnějších aspektů makrofotografie – a ani po téměř dvou desetiletích práce v makrofotografii to není o nic jednodušší!

Jak jsem zjistil, klíčem je použití správné clony. Objekty lze snáze oddělit při použití makroobjektivů s velkou clonou jako AF-S DX Micro NIKKOR 85 mm f/3,5G ED VR nebo AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8G IF-ED, zatímco pro zasazení objektů do kontextu jsou lepší kratší objektivy, například AF-S DX Micro NIKKOR 40 mm f/2,8G a AF-S Micro NIKKOR 60 mm f/2,8G ED, které mají širší pozorovací úhly.

Nedoporučuji používat clony vyšší než f/16, aby nedocházelo k fyzikálnímu jevu ohybu světla, který by vás mohl připravit o tak důležitou ostrost a kontrast.

Investujte do správného příslušenství

Pokud chcete zvýšit možnosti zvětšení svého makroobjektivu, zejména za hranici měřítka zobrazení 1:1, je příslušenství velmi důležité. Nejjednodušším způsobem, jak toho dosáhnout, je použití mezikroužků mezi optikou a tělem fotoaparátu. Čím dále posuneme objektiv od těla fotoaparátu, tím blíže se dostane objekt – z toho vyplývá, že čím více kroužků použijeme, tím větší je měřítko zobrazení. Jedna z obtíží, na kterou často narážím, je nalezení správné pracovní vzdálenosti mezi fotoaparátem a objektem. Pokud jste příliš blízko, nemůžete na všechno zaostřit, takže jde vždy o nalezení správné rovnováhy.

Věnujte pozornost úhlům

Při pořizování jednotlivého snímku je pro zaostření na celý objekt důležité držet fotoaparát, neboli konkrétně povrch snímače, co nejvíce rovnoběžně s objektem. Kompletně zaostřit na složitě stavěného živočicha, například motýla, může být náročné. Pokud jsou křídla rovnoběžně s vaším fotoaparátem a jeho snímačem, je poměrně snadné zachytit ostrý snímek celého křídla, ale pokud jsou pod jiným úhlem, bude z křídla zaostřeno pouze na několik centimetrů. Zde nám může pomoci technika skládání zaostření. To je moje oblíbená metoda, u které při pořizování série záběrů postupujeme od nejbližšího k nejvzdálenějšímu bodu na objektu. Umožňuje nám získat snímek, na kterém máme celý objekt v záběru a ostrý. Záběry potom můžete zkombinovat při postprodukci a získat snímek, na kterém je celý objekt dokonale zaostřen – výborná technika! Při vytváření skládaného zaostření doporučuji mít vše, například zaostřování, čas, citlivost ISO, clonu a vyvážení bílé barvy, v manuálním režimu.

Práce s pohyblivými objekty

Pro překonání problémů s pohyblivými objekty použijte blesk, s kterým můžete použít velmi rychlé časy a zmrazit pohyb objektu (například Nikon R1C1). To je užitečné zejména při snaze zachytit čilý hmyz, jako je včela nebo moje oblíbená motýlice.

Použití objektivu s redukcí vibrací

Často zjistím, že použít k zachycení objektu stativ je nemožné nebo nepohodlné. V takovém případě se k eliminaci pohybové neostrosti, často způsobené pohyby našeho vlastního těla při fotografování z ruky, skvěle hodí objektivy s vestavěnou redukcí vibrací (VR).

Cvičení dělá mistra

A nakonec – stejně jako u veškerého ostatního fotografování je nejlepší cestou ke zdokonalování v umění makrofotografie trénovat s řadou různých objektivů, s různými objekty a za různých světelných podmínek. U této série byl objekt v podobě rzi na rozpadajících se vozidlech úplně novou výzvou, vzhledem k tomu, že nic podobného jsem dosud nefotografoval. Díky správnému vybavení, příslušenství a znalostem makrofotografie jsem však mohl experimentovat a získat některé neobvyklé a působivé kompozice. Z této zkušenosti jsem se hodně naučil.

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

makro alberto ghizzi panizza / F22.cz

Jaké vybavení pro makrofotografii

Alberto Ghizzi Panizza používá techniku firmy Nikon.

Tělo fotoaparátu

Nikon D810
Na fotografování, jako je tohle, si s sebou vždy beru dva fotoaparáty, abych si mohl vybrat správnou hloubku ostrosti. D810 je bezesporu moje nejoblíbenější tělo fotoaparátu.
Ať fotografuji jemné struktury, například předměty rezivění v tomto případě, nebo rychlé pohyby letícího hmyzu, tento všestranný fotoaparát s 36,3 Mpx je připraven na cokoli. Mezi další skvělé funkce patří obrazový snímač formátu FX, extrémně široký rozsah citlivostí ISO, sériové snímání frekvencí až 7 snímků za sekundu a systém zpracování obrazu EXPEED 4. Ty zaručují bezkonkurenční ostrost, bohatou tonalitu a omezení šumu u všech citlivostí.

Nikon D500
Jako menší sourozenec fotoaparátu D5 nabízí Nikon D500 fenomenální výkon a přesnost spolu s větší hloubkou ostrosti. Jeho menší tělo znamená snazší přepravu, a navíc neuvěřitelně rychle reaguje, zaostřuje a fotografuje, což jsou skvělé vlastnosti potřebné pro pořizování makrosnímků. Můžete také snímat rychlostí až 10 snímků za sekundu s využitím výkonné vyrovnávací paměti, která umožňuje zachytit až 200 snímků v kvalitě NEF (RAW) během jedné rychlé série, a to je pro práci, kterou dělám, neocenitelné.

Objektivy

AF-S DX Micro NIKKOR 40 mm f/2,8G
Toto je můj nejoblíbenější objektiv pro fotografování velmi malých objektů, především v měřítku zobrazení 1 : 1. Kromě toho, že je lehký a kompaktní, nabízí světelnost f/2,8, což je velmi užitečné při fotografování z ruky bez stativu. Clona umožňuje zdůraznit fotografovaný objekt na příjemně rozostřeném pozadí a dovoluje získat ostré snímky za nízké hladiny osvětlení. Tiché automatické zaostřování vám dává možnost fotografovat zblízka bez vyrušení fotografovaného objektu. Podle mého názoru jde o nejlepší kompaktní objektiv.

AF-S DX Micro NIKKOR 85 mm f/3,5G ED VR
U tohoto kompaktního a lehkého objektivu formátu DX jde vesměs o detail. Jeho velmi kvalitní optika a systém redukce vibrací (VR) pomáhají získat stabilní obraz na obrazovém snímači i v hledáčku a umožňují všestranné fotografování z ruky. Měřítko zobrazení 1 : 1 dovoluje pořizovat makrosnímky extrémně jemných struktur a detailů v životní velikosti, což je ideální pro zachycení skrytých detailů přírodních objektů.

AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8G IF-ED
Jako první objektiv, který vnesl výhodu redukce vibrací (VR) do oblasti makrofotografie, představuje NIKKOR 105 mm skutečnou revoluci. Nabízí vysoké rozlišení a vysoký optický výkon jak pro digitální, tak pro kinofilmové jednooké zrcadlovky. Jeho dlouhá zaostřitelná vzdálenost vám navíc umožňuje zůstat dále od objektu a nerušit jej. Je rozhodně nejflexibilnější ze všech makroobjektivů a zvládá nejnáročnější podmínky. Pokud bych si na pořizování makrosnímků mohl vzít jen jeden objektiv, byl by to tenhle.

AF-S Micro NIKKOR 60 mm f/2,8G ED
Toto je nejkompaktnější makroobjektiv společnosti Nikon pro fotoaparáty formátu FX. Vedle skvělé hloubky ostrosti také dokáže přiblížit na vzdálenost cca 22 cm (měřítko zobrazení 1 : 1). Jeho systém korekce na krátké vzdálenosti (CRC) je velmi účinný jak u krátkých, tak u dlouhých zaostřovacích vzdáleností a jeho ideální využití je s fotoaparátem D810.

Další vybavení

AF-S NIKKOR 28-300 mm f/3,5-5,6G ED VR (doplňkový objektiv)
Toto je ideální objektiv „na výlet“, který představuje praktický způsob, jak dosáhnout vysoké flexibility s minimálním vybavením. Tento vysoce výkonný objektiv formátu FX má všestranný rozsah zoomu od širokoúhlého po telezoom a systém redukce vibrací společnosti Nikon druhé generace. Výsledkem jsou ostré snímky i při fotografování s teleobjektivem z ruky.

AF-S NIKKOR 20 mm f/1,8G ED (doplňkový objektiv)
Tento všestranný objektiv se vyznačuje vysoce výkonnou optikou a lehkým kompaktním designem. Jde o rychlý, základní objektiv formátu FX s velice širokou ohniskovou vzdáleností 20 mm a velkou světelností f/1,8. Tato velká světelnost přináší malou hloubku ostrosti plus jemně reprodukovaná neostrá místa obrazu a jasné snímky za nízké hladiny osvětlení. I když nejde o makroobjektiv, jeho krátká nejmenší zaostřitelná vzdálenost umožňuje vytvářet úchvatné makrosnímky, takže je to další objektiv, který se hodí mít v brašně.

Commander Kit R1C1
Sadu tvoří dva dálkově ovládané blesky SB-R200 upevňované na objektiv a řídicí jednotka SU-800 Commander upevňovaná na měřicí systém i-TTL fotoaparátu. Souprava byla navržena velmi důmyslně, protože veškerá komunikace týkající se expozice a spouštění probíhá bezdrátově přes infračervené vysílání. Navíc sada obsahuje adaptéry pro frontální osvětlení, filtry a redukční kroužky pro upevnění do nejrozšířenějších filtrových závitů objektivů NIKKOR. Jednotkou SU-800 mohou být řízeny i další blesky SB-R200 nebo SB-800 a SB-600, což umožní maximálně využít flexibilitu systému kreativního osvětlení v interiérech i v terénu.

LED panely
Pomáhají mi s vyvážením světla v situacích, kdy se nepoužívá blesk.

AF-S telekonvertor TC-20E III
Tento kompaktní telekonvertor zdvojnásobuje efektivní ohniskovou vzdálenost určených objektivů NIKKOR beze změny nejkratší zaostřitelné vzdálenosti. To mi umožňuje pořizovat kvalitní makrosnímky s vynikajícím rozlišením a kontrastem.

Kabelová spoušť MC-30A
Umožňuje dálkové spouštění fotoaparátu díky funkci aretace tlačítka spouště při jeho stisknutí — pro makrofotografii je to užitečné, protože je to nejlepší způsob, jak se vyhnout vibracím, které by byly na snímku znát.

Makro kolejnička
Velmi užitečná pomůcka při změně zaostřovacího pole na fotografovaném objektu beze změny zvětšení. Při pohybu zaostřovacího kroužku na objektivu měníme zároveň i měřítko zobrazení.

Dva stativy
Ty jsou v makrofotografii velmi užitečné, protože působí jako další prvek pro stabilizaci
objektu – jeden lze použít pro fotoaparát a druhý při použití svěrek.

Stříkačka
Ta se hodí pro vytvoření vodních kapek na objektu, které na makrosnímku vypadají mimořádně působivě.

Poznámka redakce: Článek byl připraven ve spolupráci s firmou Nikon.

Veškerou techniku a služby nakoupíte nejlépe ve: