Více než 18 provozních ukazatelů dosáhlo rekordních hodnot díky pokračujícímu rozvoji strategie premiumizace společnosti
Xiaomi, přední světová společnost v oblasti spotřební elektroniky a výroby mobilních telefonů, oznamuje své neauditované konsolidované výsledky za období tří měsíců končící 30. června 2023 („2. čtvrtletí 2023“ nebo „Období“). Od realizace klíčové firemní strategie „dvojího důrazu na rozsah a ziskovost“ před dvěma čtvrtletími dosáhla společnost Xiaomi masivního růstu zisku a rozvoje podnikání, přičemž řada provozních ukazatelů dosáhla historického maxima. Ve druhém čtvrtletí roku 2023 dosáhly celkové příjmy společnosti Xiaomi 67,4 miliardy RMB (206,6 miliardy Kč), což představuje mezičtvrtletní („QoQ“) nárůst o 13,2 %. Upravený čistý zisk dosáhl 5,1 miliardy RMB (15,6 miliardy Kč), což představuje meziroční nárůst o 147 %. Jedná se o nejvyšší čtvrtletní zisk od čtvrtého čtvrtletí roku 2021, který výrazně překonal tržní konsensus. V první polovině roku 2023 dosáhl upravený čistý zisk společnosti Xiaomi 8,4 miliardy RMB (25,8 miliardy Kč), čímž se přiblížil úrovni loňského upraveného čistého zisku.
Společnost Xiaomi v daném období pokračovala v realizaci své klíčové firemní strategie a neustále rozvíjela svou strategii premiumizace chytrých telefonů. Hrubá zisková marže skupiny dosáhla rekordní výše 21 %, což znamená zlepšení hrubé ziskové marže ve všech třech obchodních segmentech, včetně chytrých telefonů, AIoT produktů a internetových služeb. Kromě toho společnost Xiaomi aktivně zlepšuje interní efektivitu a celkovou výkonnost. Pokračovala také ve snižování nákladů, zvyšování efektivity a další optimalizaci opatření pro řízení zásob, čímž dále upevňovala dlouhodobý a udržitelný rozvoj. Během čtvrtletí činily celkové náklady společnosti 10,2 miliardy RMB (31,3 miliardy Kč), což je meziročně o 2,3 % méně. Její celkové zásoby činily 38,5 miliardy RMB (118 miliard Kč), což představuje meziroční pokles o 33,5 %, a dosáhly tak nejnižší úrovně za posledních deset čtvrtletí. Celková výše peněžních prostředků společnosti dosáhla nové rekordní výše přes 113,2 miliardy RMB (347,1 miliardy Kč). Bohaté peněžní zdroje dále ukazují, že společnost Xiaomi je vybavena zdravým a efektivním provozním modelem, který posiluje základy pro budoucí rozvoj.
Hrubé ziskové rozpětí v oblasti chytrých telefonů dosáhlo nového maxima, což je dáno silnou dynamikou strategie premiumizace
V podmínkách přetrvávající slabé poptávky na globálním trhu s chytrými telefony se společnost Xiaomi vytrvale vyvíjí, aby převzala otěže a využila příležitostí. Podle společnosti Canalys vzrostl podíl společnosti Xiaomi na celosvětovém trhu s chytrými telefony v porovnání s předchozím čtvrtletím o 1,6 procentního bodu na 12,9 %, přičemž celosvětové dodávky chytrých telefonů činily 32,9 milionu kusů. Ve druhém čtvrtletí roku 2023 dosáhly její tržby z prodeje chytrých telefonů 36,6 miliardy RMB (112,2 miliardy Kč1), což je o 4,6 % více než v předchozím čtvrtletí. Hrubá zisková marže jejího podnikání v oblasti chytrých telefonů dosáhla v tomto čtvrtletí 13,3 %, což představuje meziroční nárůst o 4,7 procentního bodu, a stanovila tak rekordní hodnotu.
Podle společnosti Canalys se ve druhém čtvrtletí roku 2023 dodávky chytrých telefonů Xiaomi umístily na prvních třech místech v 51 zemích a regionech světa a na prvních pěti místech v 61 zemích a regionech světa. Na trzích v Evropě i na Blízkém východě se společnost Xiaomi v dodávkách chytrých telefonů vyšvihla na druhé místo, čímž dále upevnila své vedoucí postavení na zahraničním trhu.
Xiaomi nadále využívá svou konkurenceschopnost v oblasti nejmodernějších technologií v segmentu prémiových chytrých telefonů. V srpnu společnost představila v pevninské Číně telefon Xiaomi MIX Fold 3. Během prvních pěti minut po uvedení na pulty dosáhl prodej Xiaomi MIX Fold 3 2,25násobku jeho minulé generace, čímž stanovil nový rekord pro skládací smartphony společnosti. Podle údajů třetích stran získaly ve druhém čtvrtletí roku 2023 prodané kusy smartphonů Xiaomi v cenovém segmentu 4 000 až 6 000 RMB (12 000 – 18 000 Kč) v pevninské Číně tržní podíl 12,7 %, což představuje meziroční nárůst o 6,2 procentního bodu. Navíc podíl prodaných chytrých telefonů Xiaomi v ceně 3 000 RMB (9 000 Kč) nebo vyšší na celkovém počtu prodaných kusů společnosti v pevninské Číně dosáhl historického maxima a zaznamenal nepřetržitý meziroční růst po čtyři po sobě jdoucí čtvrtletí. Ve druhém čtvrtletí roku 2023 se průměrná prodejní cena (dále jen „ASP“) chytrých telefonů Xiaomi v pevninské Číně rovněž meziročně zvýšila o více než 24 %.
Segment IoT pokračuje v růstu, přičemž tržby z chytrých velkých domácích spotřebičů vzrostly o více než 70 %
Díky zavedení pobídek pro zvýšení poptávky na trhu a zvýšení spotřeby dosáhly tržby společnosti Xiaomi z IoT produktů 22,3 miliardy RMB (68,4 miliardy Kč), což představuje meziroční nárůst o 12,3 %, a hrubá zisková marže dosáhla 17,6 %, což představuje meziroční nárůst o 3,3 procentního bodu, a stanovila tak nový rekord.
Společnost Xiaomi pokračovala v posilování propojení v různých uživatelských scénářích. K 30. červnu 2023 dosáhl počet připojených IoT zařízení (bez chytrých telefonů, tabletů a notebooků) na platformě AIoT 654,5 milionu, což představuje meziroční nárůst o 24,2 %. Počet uživatelů s pěti a více zařízeními připojenými k platformě AIoT společnosti (bez chytrých telefonů, tabletů a notebooků) dosáhl 13 milionů, což představuje meziroční nárůst o 27,8 %. V červnu 2023 vzrostl počet měsíčně aktivních uživatelů („MAU“) aplikace Mi Home na 82,9 milionu, což představuje meziroční nárůst o 17,1 %.
Během sledovaného období vzrostly tržby z chytrých velkých domácích spotřebičů (včetně klimatizací, ledniček a praček) meziročně o více než 70 %. Mezi nimi se dodávky klimatizací Xiaomi meziročně zvýšily o více než 90 %. Obě oblasti podnikání skupiny, ledničky i pračky, překonaly tržní výsledky. Dodávky ledniček přesáhly 500 000 kusů a dodávky praček 300 000 kusů. Podle společnosti All View Cloud („AVC“) se v první polovině roku 2023 dodávky televizorů Xiaomi umístily na prvním místě v pevninské Číně.
Internetovému ekosystému se nadále daří a různé provozní ukazatele dosahují rekordních hodnot
Globální internetová uživatelská základna společnosti Xiaomi se dále rozšiřuje. Počet uživatelů MIUI na celém světě a v pevninské Číně dosáhl k červnu 2023 606 milionů a 149,3 milionu, což představuje meziroční nárůst o 10,8 % a 6,5 %. Ve druhém čtvrtletí roku 2023 činily příjmy společnosti Xiaomi z internetových služeb 7,4 miliardy RMB (22,7 miliardy Kč), což představuje meziroční nárůst o 6,8 %, a dosáhly tak čtvrtletního rekordu, zatímco hrubá zisková marže internetových služeb dosáhla 74,1 %.
Ve druhém čtvrtletí roku 2023 dosáhly příjmy společnosti Xiaomi z reklamy 5,1 miliardy RMB (15,6 miliardy Kč), což představuje meziroční nárůst o 13 % a rekordní hodnotu. Nové čtvrtletní maximum zaznamenaly také příjmy z domácí i zahraniční výkonnostní a značkové reklamy. Příjmy společnosti Xiaomi z her dosáhly 1 miliardy RMB (3 miliardy Kč), což představuje nárůst o 7,5 %, a těší se tak meziročnímu růstu již osmé čtvrtletí po sobě.
Pokud jde o zahraniční internetové služby, společnost Xiaomi zachovala otevřený a pozitivní přístup k možnostem partnerství po celém světě. Ve druhém čtvrtletí roku 2023 se příjmy společnosti Xiaomi ze zahraničních internetových služeb meziročně zvýšily o 19,7 % na 2 miliardy RMB (6,1 miliardy Kč), čímž dosáhly rekordní výše a tvořily 26,8 % celkových příjmů z internetových služeb, což představuje meziroční nárůst o 2,9 procentního bodu.
Modernizovaná strategie výzkumu a vývoje s více než 3 000 špičkovými odborníky na umělou inteligenci
Od začátku letošního roku je světový technologický průmysl ve znamení boomu umělé inteligence. Společnost Xiaomi patří k průkopnickým podnikům, které agresivně pronikají do oblasti umělé inteligence. Od založení prvního týmu vizuální AI v roce 2016 se tým AI společnosti Xiaomi během sedmi let šestkrát rozšířil na více než 3 000 špičkových odborníků na AI. Společnost postupně vytvořila své kapacity v oblastech AI, jako jsou vizuální, zvuková a akustická AI, znalostní grafy, zpracování přirozeného jazyka („NLP“), strojové učení, multimodální AI a další.
Rozsáhlý jazykový model („LLM“) vyvinutý společností Xiaomi byl oficiálně představen. Dne 10. srpna 2023 se vlastnoručně vyvinutý rozsáhlý jazykový model společnosti Xiaomi s 6 miliardami parametrů umístil na 1. místě v seznamu C-EVAL mezi srovnatelnými modely se stejnou úrovní parametrů a na 1. místě v seznamu velkých jazykových modelů čínštiny CMMLU. Pokud jde o budoucí směr nasazení LLM, společnost Xiaomi se zaměří na „odlehčené a lokální nasazení“ a bude usilovat o rovnováhu mezi účinností a efektivitou, nikoli slepě sledovat velikost parametrů. Společnost Xiaomi vybavila svého inteligentního hlasového asistenta s umělou inteligencí („小愛同學“) rozsáhlými jazykovými modely a zahájila testování na základě pozvánek.
Ve druhém čtvrtletí roku 2023 dosáhly výdaje společnosti Xiaomi na výzkum a vývoj 4,6 miliardy RMB (14,1 miliardy Kč), což představuje meziroční nárůst o 21 %. Společnost Xiaomi očekává, že její investice do výzkumu a vývoje přesáhnou 100 miliard RMB (306,6 miliardy Kč) během pěti let mezi lety 2022 a 2026.